Paris, Paris och lite mer Paris (I don't know what to say to you but I'll smile on anyhow)

Min resa till Paris blev ett par dagar försenad eftersom jag helt missförstått hur världen fungerar. Jag, som aldrig har planerat någonting i hela mitt liv och som definitivt inte gör det på denna resa, trodde i mitt lilla huvud att jag skulle hitta några billiga sista-minuten-biljetter från Amsterdam till Paris men upptäckte till min förfäran att tåget ville ha 110 euro. Efter att ha använt mig av en fantastisk uppfinning kallad google hittade jag bussbiljetter för 35 euro, dock tog det 8 timmar istället för 4 timmar som det skulle ha gjort med tåget, men jag sörjde icke. Bananer, torrt bröd och vatten blev min föda, musik och skriv/rit-block min underhållning, och vips så var resan över! Utöver detta bjöd resan faktiskt på några spännande inslag som att två herrar blev gripna av den franska tullpolisen då de ej hade pass, samt en fågel som begick självmord genom att flyga in i bussfönstret (som mirakulöst nog överlevde utan en skråma!) och ja, en galen fransk busschaufför som körde som en galen fransk busschaufför.

Anlände hit i tisdags i alla fall, och Paris är underbart, och likaså att träffa Lina och Erii igen. Eftersom de anlände ett par dagar innan mig har de redan hunnit spana in stan och lära sig hitta här, så de leder vägen och jag följer bara efter, vilket i och för sig är ganska standard. Mitt lokalsinne här är värdelöst, mer värdelöst än vanligt dvs, vanligtvis kan jag ju inte höger och vänster men här kan jag knappt upp och ner heller. Kan vara de franska gatunamnen som fullständigt spökar med min hjärna.

Fransmännen är trevliga men överlag väldigt dåliga på engelska. Lina och Erii har fuskat och pluggat franska tidigare, så de hänger med hyfsat och jag förstår oftast ingenting. Men jag lär mig, sakta men säkert, men tills vidare sitter jag mestadels tyst och ler till svar, vilket fungerar ganska bra ändå.

Vi har fördrivit tiden med lite blandade aktiviteter hitils: vi har besökt Ikea och införskaffat förnödenheter, sett ett konstigt demostranttåg, druckit billigt franskt vin, hittat den finaste och mysigaste bokhandel jag någonsin sett (som jag är fullkomligt förälskad i), besökt en artsquat som hade utställning där vi dels fick se en hel del fantastiska konstverk samt träffa väldigt trevliga konstnärer, jag har hunnit bli förkyld (igen), annars har vi mest promenerat runt och försökt se allt och alla. Det finns mycket att upptäcka här.

Kommentarer
Postat av: mamma. syster.

hej bajs.

mamma saknar dig så himla mycket. våran tvättmaskin är trasig och hon saknar dina tvätthögar så oerhört mycket att hon inte vet vad hon ska göra. hon insisterar fortfarande på att vi ska ljuga och säga att vi saknar dig så hemskt mycket, så ja, vi saknar dig hemskt mycket. snyft. mamma tycker du ska komma hem snart. och undrar om hon ska förlänga försäkrningen.



och åk till estonia (estland?) för jag vill veta om det är fint där. mamma står och skrattar åt mig, bara för att jag skrev så. :( dumma mamma.



ät mat, sov, gå på toa, gå inte ut för sent, prata inte med främlingar, drick inte mystiska drinkar, gå inte vilse, tappa inte bort nödvändiga grejer, undvik mörka gränder, osv. färga inte håret så ofta, slösa inte för mycket pengar, tvätta kläder. bla bla bla. HA SÅ ROLIGT. GOD NATT.

2009-10-26 @ 17:08:17
Postat av: mamma. syster.

(vi tycker förresten det är jätteroligt att förfölja dig på internet och veta allt som du gör. det var allt.)

2009-10-26 @ 17:09:38
Postat av: Elin

hej lisa! kul att läsa vad du gör. 8 timmar i buss går alltid att genomlida om det som man kommer fram till är värt besväret. det lilla jag sett av paris är definitivt värt besväret! :D låter som att du trivs, trots bristande språkkunskaper och som sagt är du ju inte den enda, fransmännen suger ju på engelska! ha det bra! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback